Często podziwiamy ludzi, którzy potrafią kierować i przewodzić grupie. Używamy przy tym określenia „urodzony przywódca”. Sprawnego i skutecznego zarządzania można się jednak nauczyć. Jeśli komuś marzy ci się awans ma kierownicze stanowisko, na pewno przyda mu się dobre szkolenie dla menedżerów.
Na pierwszy rzut oka moglibyśmy poddać w wątpliwość sens takiego kursu. Tymczasem niemal każdą sytuację w zespole, zwłaszcza tę kryzysową, da się opanować przy pomocy teoretycznych wskazówek. Po przejściu całego programu powinniśmy wiedzieć, po jakie rozwiązanie sięgnąć, by nie uczyniła żadnej szkody dla przedsięwzięcia. Przeciwnie, przy odpowiedniej reakcji mogą z niej wypłynąć nieoczekiwane korzyści.
Bezwzględny tyran czy dobry kompan? Anie jedno, ani drugie. Chociaż odrobina obu nie zaszkodzi…
Szkolenie dla menedżerów powinno skierować naszą uwagę na różne metody osiągnięcia założonego celu. Większość programów zwraca uwagę na kształtowanie relacji z członkami zespołu – nie mogą one być jedynie służbowe i oparte na wyznaczaniu zadań, gdyż takie zachowanie może dać efekt odwrotny od zamierzonego. Nie powinniśmy także polegać na ciepłych relacjach partnerskich, co może przynieść rozprężenie, brak odpowiedzialności za całość przedsięwzięcia i w rezultacie źle wykonane obowiązki.
Decyzje i podział zadań. Oto dwie kluczowe kompetencje, jakie powinno ukształtować szkolenie dla menedżerów
W katalogu umiejętności osoby zarządzającej projektem musi się znaleźć miejsce zarówno na szybkie podejmowanie decyzji kluczowych, jak i na delegowanie zadań w taki sposób, by podwładny mógł wykazać się kreatywnością. Jeśli widzimy, że funkcjonuje on w inny sposób i wybiera metody działania, których do końca nie akceptujemy, powinniśmy zezwolić mu na pewną dozę autonomii. Oczywiście jeśli nie ucierpi na tym wspólny cel, do którego zmierza cała grupa. To tylko pierwszy z brzegu przykład problemu, z którym musi zmierzyć się przyszły kierownik. Szkolenie dla menedżerów musi rozwinąć wiele obszarów ważnych z punktu wiedzenia zarządzania: umiejętności komunikacyjne, negocjacyjne, motywacyjne czy związane z egzekwowaniem zadań. Każde z nich jest kluczowe dla przyszłego szefa zarządzającego zespołem.